Paru le 11 Oct. 2017
ISBN 978-2-07-273712-1
304 pages
20.50 euros
 
  Deux fois né
 
   
DU MÊME AUTEUR
AUX ÉDITIONS VERTICALES


  Constantin Alexandrakis
  Ce récit autobiographique part d’un malentendu. Courant 2011, Constantin Alexandrakis apprend que son père, prétendument mort, n’a tout simplement jamais su qu’il avait un fils. Cette révélation le conduit à Athènes, sur les traces du « Géniteur », un sexagénaire peu coopératif sinon fuyant. L’enquête généalogique se mue peu à peu en quête existentielle. En chemin, l’auteur aura évoqué son initiation à la mythologie antique et au grec moderne, ses crises de démangeaison, l’obtention d’un CAP de charpentier, mais aussi la visite d’un dispensaire autogéré à Thessalonique, un séjour sur l’île rebelle d’Ikaria et les liens hallucinatoires du peyotl mexicain avec l’art de la mètis chère à Ulysse.

Dans une langue nerveuse et débridée, nourrie de ses propres doutes, Deux fois né dévoile un homme aux prises avec les simulacres de l’identité et nous offre une épopée envoûtante et concrète de la bâtardise.

This autobiographic narrative begins with a misunderstanding. In 2011, Constantin Alexandrakis learns that his supposedly deceased father has quite simply never known that he had a son. This revelation leads him to Athens, in search of the
“Genitor”, a rather uncooperative and evasive, sexagenarian. Little by little, his genealogical investigation turns into an existential quest. Along the way, the author describes his initiation to ancient mythology and to modern Greek, his outbreaks of itching, and how he earned a professional certification as a
carpenter, also mentioning his visit to a self-managed clinic in Thessaloniki, a trip to the rebel island of Ikaria, and the hallucinatory connections between Mexican peyotle and art of metis, or cunning intelligence, which Ulysses valued greatly. In tense and unrestrained language fed by his own doubts,
Deux fois né reveals a man struggling with pretences of identity
and presents the reader with an epic, at once enchanting and down-to-earth, of what it is to be a bastard.



“For me, it is a great book, powerful, free, important. A book which realizes its polymetis project with incredible strength and grace.”
Victor Pouchet, author